Home DRUŠTVO Pravo građana Niša da budu informisani

Pravo građana Niša da budu informisani

SHARE

Štrajk glađu niškog novinara Jovice Vasića ponovo je aktuelizovao pitanje u kakvim uslovima rade novinari u privatizovanim medijima. Istovremeno, ti mediji iz lokalnih budžeta dobijaju milionske iznose, a da niko ne kontroliše da li ispunjavaju osnovni uslov konkursa, a to je izveštavanje u interesu građana.

Jovica Vasić je stupio u štrajk zbog, kako kaže, robovskih uslova rada u niškim Narodnim novinama, u kojima je primao minimalnu zaradu, imao loše uslove za rad i bio izložen mobingu, a inspekcija nije reagovala na njegove dopise da u Narodnim novinama ima neprijavljenih radnika. Nakon devet dana Vasić je prekinuo štrajk pošto su mu predstavnici novinarskih udruženja obećali pomoć i najavili da će insistirati na kontroli trošenja novca koji se iz gradskog budžeta daje niškim medijima.

Vlasnik Narodnih novina je Tomislav Radomirović, a urednik njegov brat Vidosav Vitko Radomirović. Porodična medijska imperija Radomirovića obuhvata i RTV Belami, Nišku TV, TV Blace, TV Soko Banja, zaječarski dnevnik Timok i pirotski nedeljnik Sloboda.

Neprijavljeni radnici

Tokom štrajka glađu, novinar Jovica Vasić, koji je radio u Narodnim novinama 22 godine, rekao je da su Nišu novinari dovedeni do “prosjačkog štapa”, da rade neprijavljeni, a da Vitka Radomirovića štite inspekcije i drugi državni organi. U prvim reakcijama na štrajk svog zaposlenog Vitko Radomirović je negirao sve optužbe.

U međuvremenu, sajt Cenzolovka je od Inspekcije rada dobio podatke da su u Niškoj TV i TV Belami tokom inspekcije zatekli osam radnika za koje poslodavac „nije imao dokaz o uređenom radno-pravnom statusu, pa mu je naloženo da dostavi potrebnu dokumentaciju“.

loading...

Samo tokom prošle i ove godine, medijima u vlasništvu Radomirovića je na ime konkursnog sufinasniranja medijskih sadržaja od javnog značaja grad Niš iz budžeta isplatio nešto više od 48 miliona dinara.
Na konkursu 2015. njegovi mediji su dobili 31,4 miliona dinara iz gradskog budžeta, odnosno više od 250.000 evra, što je iznosilo 61,5 % odsto sredstava namenjenih svim medijima.

Prema rezultatima izveštaja koji su u Nišu sproveli Biro za društvena istraživanja i Lokalni antikorupcijski forum, mediji koji su dobili najviše novca iz budžeta – TV Zona, Belami i Narodne novine – istovremeno su i mediji koji su najmanje radili na ostvarivanju javnog interesa, odnosno najviše su se bavili promocijom lokalne vlasti.

Od ovog izveštaja se ogradilo Ministarstvo za kulturu, koje ni dve godine nakon donošenja medijskih zakona nije uspostavilo mehanizme provere da li projekti podržani putem konkursa zadovoljavaju kriterijum izveštavanja u intreresu građana.

Ove godine novinarska i medijska udruženja u Nišu tražila su poništavanje lokalnog konkursa za sufinansiranje medija jer je gradska konkursna komisija dva puta odbila zahtev niškog Lokalnog anitikorupcijskog foruma da raspodelu novca nadgleda njihov predstavnik, što je predviđeno lokalnim antikorupcijskim planom koji je usvojila niška skupština.

Konkurs je ipak sproveden, a medijima u vlasništvu Vitka Radomirovića ove godine je odobreno 16,5 miliona dinara.

“Zarađeni novac” iz budžeta

Vidosav Radomirović je karijeru počeo kao fotoreporter, da bi 1980. osnovao preduzeće za organizovanje estradnih i sportskih događaja, navodi se u njegovoj zvaničnoj biografiji.

Početkom devedesetih, otvorio je prvi privatni radio u Nišu, Belami, a 1996. počela je sa radom i istoimena televizija.

Njegov brat Tomislav Radomirović je Narodne novine kupio 2006. za približno 180.000 evra. Nakon prodaje, mali akcionari su se žalili i tvrdili da je vrednost novina veća od tri miliona evra.
Gradska vlast u Nišu (DSS-SPS-URS-NS) je još 2008. donela „Odluku o informisanju javnosti“, kojom se definiše obaveza gradonačelnika da s Narodnim novinama potpiše ugovor o informisanju Nišlija. Ugovor je potpisan bez prethodno raspisanog tendera.

Godine 2015. Narodne novine i Zona plus u vlasništvu Radomirovića kupile su Nišku TV za samo 78.000 evra, što je trećina novca od sume koju su njegovi mediji dobili iz gradskog budžeta te godine.

Aleksandar Živadinović, drugi ponuđač na aukciji, izvršni direktor marketinga Niške TV, pokrenuo je postupak pred Upravnim sudom osporavajući pravo Narodnim novinama da učestvuju kao kupac u privatizaciji jer po Zakonu to nije omogućeno medijima koji se finansiraju u celini ili delom iz javnih prihoda. U prigovoru se navodi da su Narodne novine prema podacima Uprave Ministarstva finansija za trezor, od 2009. dobijale milionska sredstva iz gradskog i opštinskih budžeta.

Vidosav Radomirović je tada tvrdio da je reč o “zarađenom novcu”, a ne o “finansiranju iz javnih kasa”.

IZVOR INSAJDER

loading...

Ostavite komentar:

Please enter your comment!
Please enter your name here