Home DRUŠTVO Lazard u sukobu interesa na beogradskom aerodromu?

Lazard u sukobu interesa na beogradskom aerodromu?

SHARE

Аеродром мењао конкурсну документацију како би ублажио сукоб интереса, Фотограф: Bjoertvedt (Wikipedia)

04.02.2017

Фирма за финансијске услуге Лазард, саветник Аеродрома „Никола Тесла“, могла би се наћи у сукобу интереса јер је партнер француске компаније Vinci, потенцијалног купца београдског аеродрома, открива Пиштаљка.

На сајту Лазарда наведено је да је Vinci један од њихових партнера, док у исто време Лазардов инвестициони фонд држи акције фирме Vinci, највеће светске грађевинске компаније по приходима и једног од главних концесионара у саобраћајној инфраструктури.

loading...

Конзорцијум на чијем је челу Lazard Freres SAS, део компаније Лазард, изабран је у априлу прошле године да саветује Аеродром „Никола Тесла” како да се развије путем приватизације, концесије или јавно-приватног партнерства. Лазардови подизвођачи у овом послу – Mott MаcDonald Limited, Orrick Herrington & Sutcliffe (Europe) LLP и CMS Rui Pena & Arnaut – такође су радили са могућим купцима београдског аеродрома. На готово идентичан начин, компанија Лазард се нашла у сукобу интереса и као саветник у продаји Телекома, о чему је писала Пиштаљка.

Фирма Lazard Freres SAS је заједно са подизвођачима Mott MаcDonald Limited, Orrick Herrington & Sutcliffe (Europe) LLP/Petrikić & Partneri AOD/CMS Rui Pena & Arnaut и KPMG LLP/KPMG d.o.o. у априлу 2016. добила посао вредан 4,5 милиона евра за „менаџерско консултантске услуге (опште саветовање у управљању) у циљу избора саветника који ће пружити стручну помоћ у процесу стратешког развоја”. Аеродром се обавезао да ће исплатити 1.277.000 евра накнаде за извршене услуге саветовања, а 3.225.000 евра је накнада за успешно извршење посла. Медији су касније објавили, што се може закључити из конкурсне документације, да је заправо реч о саветовању у приватизацији Аеродрома.

Неколико месеци након што је Лазард постао консултант Аеродрома „Никола Тесла”, страни медији су објавили да је конзорцијум који чине компанија Vinci, Credit Agricole i Caisse des Dépôts постао већински власник аеродрома у Лиону. Компанија Лазард, саветник београдског Аеродрома, у свом извештају наводи да је била саветник у овом послу куповине аеродрома у Лиону компаније Vinci, која се спомиње као један од потенцијалних купаца Аеродрома „Никола Тесла”. На овај начин, Лазард је 2016. године био консултант и београдског аеродрома и њеног потенцијалног купца из Француске.

Осим компаније Лазард, у сукобу интереса могу бити и њени подизвођачи Orrick Herrington & Sutcliffe i CMS Rui Pena & Arnaut који су саветовали компанију Vinci у процесу приватизације аеродрома у Португалији, као и фирма Mott MаcDonald која је била саветник компаније TAV Airports, другог потенцијалног купца Аеродрома „Никола Тесла”.

Међутим, најскандалознија чињеница у вези са овим случајем је та што су представници Аеродрома „Никола Тесла” услове за учешће на тендеру написали тако да се консултантске активности компаније Лазард и њених подизвођача за једног од могућих купаца Аеродрома уопште не виде као сукоб интереса. Овај тендер је првобитно расписан крајем 2015. године и у условима је писало да консултанти, њихово особље и повезана лица не смеју да раде „за време трајања овог Уговора на било којим пословима или професионалним активностима у земљи Клијента који су у сукобу са активностима и обавезама које је Консултант преузео Уговором“. Будући да је „земља Клијента“ Република Србија, то значи да се „конфликтне активности“ (или сукоб интереса) могу догодити само у Србији, али не и у иностранству и то само за време трајања уговора. С обзиром на то да није било прихватљивих понуда, овај тендер је обустављен и расписан је нови почетком 2016. године. У новој конкурсној документацији формулација која се односи на конфликтне активности гласи: консултанти, њихово особље и повезана лица „за време трајања овог Уговора неће заступати или саветовати ниједно друго лице а у вези са предметом овог Уговора, без претходног писаног одобрења Клијента“. Овај члан у конкурсној документацији је касније промењен још једном и гласи да консултант „може да пружа професионалне услуге другим клијентима у вези са предметом овог уговора” ако се примењују правила и процедуре Консултанта о заштити поверљивих информација о клијенту, да чланови тима који пружају услуге Аеродрому не ставе на располагање информације другим тимовима Консултанта без сагласности Аеродрома и да чланови тима који обављају услуге за Аеродром не пружају услуге другим клијентима. На овај начин је условима тендера чак омогућено да компанија која саветује Аеродром истовремено може саветовати купца Аеродрома у истом процесу приватизације, а услов да не може обављати послове који су у сукобу са услугама које обављају за Аеродром је нестао из тендерске документације.

Додатни услови за учешће у овој набавци су да је понуђач реализовао у области финансијског, техничког и пореског саветовања више пројеката „развоја аеродрома путем концесије, јавног приватног партнерства или приватизације“. Овај захтев је отворио велики простор за сукоб интереса јер је консултант, у складу са условима тендера, могао да реализује пројекте развоја аеродрома управо за могућег купца Аеродрома „Никола Тесла”. Овакви послови са потенцијалним купцима Аеродрома, у складу са условима тендера, третирају се као референца, а не као сукоб интереса.

Неки подизвођачи фирме Лазард у послу приватизације Аеродрома већ су били ангажовани као консултанти за државу Србију. Фирма Mott MаcDonald била је од 2014-2016. године ангажована као консултант на припреми плана реконструкције и модернизације постојеће железничке пруге и конструкције нове пруге Београд-Ниш, на деоници Сталаћ-Ђунис. Овај пројекат је финансирала Европска комисија, а вредност пројекта је милион и по евра. Радивоје Петрикић, из адвокатске канцеларије Petrikić & Partneri AOD заступао је, према писању медија, државу Србију у спору око потраживања од грађевинског концерна Алпине и Пор, а поводом раскида Уговора о концесији за изградњу ауто-пута Хоргош-Пожега. Фирма „КПМГ д.о.о.“ је, између осталог, била ангажована на надгледању реструктурирања Железаре Смедерево.

Влада Србије, Аеродром „Никола Тесла“ и компанија Vinci Airports потписали су 2014. године Меморандум о разумевању о развоју међународних аеродрома у Србији. Како је пренео портал еКапија, директор Аеродрома Саша Влаисављевић је рекао да Vinci Airports треба да уради „процену стања на аеродрому и да на основу тога припреми прелиминарни предлог како би могао да изгледа даљи развој односно проширење капацитета Николе Тесле. Он је навео и да предлог компаније Vinci „може послужити Влади Србије за формирање става о проширењу и развоју аеродрома”. Чини се да директор Аеродрома не види никакав проблем у томе што потенцијални купац Аеродрома утиче на формирање става Владе Србије о развоју Аеродрома.

Приликом посете француског премијера Мануела Валса Београду у новембру 2014. директор Vinci Airports Никола Нотбер рекао је да је та фирма заинтересована за дугорочно партнерство у развоју београдског аеродрома и других српских аеродрома.

Компанија Vinci, потенцијални купац београдског Аеродрома, већ дуго је пословно присутна у Србији, а фирме у њеном власништву учествују у реализацији неких од највећих грађевинских пројеката. Фирма „Новкол АД“, у власништву компаније Vinci construction (48%) и три физичка лица (Милоша Хранисављевића, Милорада Јанковића и Николе Вишнића), једна је од извођача радова на пројекту Београд на води, учествује у изградњи хотела Хилтон у Београду, а била је и извођач радова на модернизацији Рафинерије нафте у Панчеву. Друга фирма компаније Vinci Freyssinet, која има свој огранак у Београду, од 2009. до данас је радила на великом броју пројеката, између осталих, као извођач радова на аутопуту Љиг-Прељина. У власништву Vinci construction SAS је и фирма „Интер-мост АД“ која је у стечају од 2009. године, а претходно је била ангажована на пројектима предузећа „Путеви Србије”.

Пиштаљка је пре годину дана објавила да се фирма Лазард нашла у сукобу интереса и као саветник у приватизацији предузећа „Телеком Србија“ јер је њен стратешки партнер један од тадашњих понуђача за куповинуТелекома, инвестициони фонд Аполо. Компанија Лазард је запослила бившег потпредседника Владе Србије Божидара Ђелића на место директора пре три године.

ПРИЛОЗИ:

Одлука Аеродрома „Никола Тесла” о додели уговора Lazard Freres SAS

Обавештење о закљученом уговору о јавној набавци

Конкурсна документација из новембра 2015. године

Конкурсна документација из јануара 2016. године

Измена конкурсне документације, фебруар 2016. године

Фотографија Аеродрома „Никола Тесла” преузета са сајта аеродрома, а фотографија потписивања меморандума са сајта Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре

Ознаке:

, , , , ,

Повезани чланци:

IZVOR PIŠTALJKA.RS

loading...

Ostavite komentar:

Please enter your comment!
Please enter your name here